HY´ens historie

Citroën H

 

Er måske ikke så kendt under dens rigtige betegnelse;

men siger man salatfadet fra Olsenbanden, brødbil, bølgeblikbilen eller vaskebrættet

er der staks mange der ved hvad der er tale om.

Mange har et forhold til den, det være sig som politiets salatfad, Rutana brød,Kjeldsen Kager eller andet.

Dens anvendelse har været talrige gennem de mange år den har fungeret som vare eller servicevogn for danske firmaer.

Jydsk Telefon a/s, Rutana, Politiet, Centralværkstedet, Specht, Statens Bilinspektion, Stranko, diverse plejehjem m.m. er blot nogle af dem.

H modellen kunne

fåes i forskellige

karossristørelser

med et rumindhold

fra 7,3m3  til 15,9 m3

Fra produktionsstart i 1947 til slut i 1981 blev der fremstillet 473.289      eksemplarer i vidt forskellige karrosseri udførelser.

Alt efter model er de blevet kaldt H-HZ-HZP-HP-HW-HX og HY.

Eksteriør mæssigt er der kun ændret meget lidt gennem de 34 år Citroën H var på programmet.



Teknisk set har der været 3 benzin og 2 diesel varianter at vælge imellem.

Frem til 1964 ganske vist kun 1 benzin motor, den såkaldte Traction motor med støbejernstopstykke. Derefter fik den et lille teknisk løft og man indførte 2 nye motorer, på basis af ID/DS modellen, nu med alutopstykke. Største motor ydede nu hele 54 HK.

Rutanas flåde

DR benyttede bl.a. den forhøjede og forlængede udgave til fjernsyns optagelser i marken.

Da Citroens varevogn model TUB i begyndelsen af 1940 rene skulle have en afløser, satte citroen en række forsøgsprojekter igang. Det ottende projekt blev valgt, derfor fik den nye kassevogn betegnelsen Type H ( Det ottende bogstav)

Her er en af de første HY

som forlod fabrikken i 1947 

Størst synlige ændring var vel da man i 1964 gik fra todelt forrude, til en udelt rude. Samt ændrede "vinklerne" på motorhjelmen, og indvendig kom med et nyt instrumentbord.

Gamle model               Nye model

Produktionen stoppede i December 1981 efter at salget stort set var gået i stå.

Stor lasteevne og lav læssehøjde kunne ikke konkurrere med tidens krav til teknik, udstyr og komfort

Og her er den allersidste som fejede og lukkede fabrikken i d'Aulnay, d. 14. december 1981 . Den fabrik hvor Citroen idag producere C2 og C3

Retur til forsiden

klik HER


©by mojjom